PROGRAM RADA PRODUŽENOG BORAVKA OSNOVNA ŠKOLA “ANEKS”
Ciljevi programa rada i organizacije slobodnog vremena u produženom boravku:
⦁ Omogućiti učeniku život ispunjen različitim sadržajima koji će povoljno utjecati na razvoj učenikove cjelokupne osobnosti te individualnih i jedinstvenih potencijala
⦁ Omogućiti razvoj učenika kao socijalnog bića
Specifični ciljevi:
- potpun i harmoničan razvoj učenika
- važnost isticanja individualnih različitosti
- nastoji se omogućiti razvoj svih potencijala učenika
- koristiti mnogobrojne pristupe u učenju, osposobiti učenike za samostalno učenje tj. motivisati ih za učenje
- razvijanje i njegovanje pismenosti ( jezična i matematička)
- razvoj kreativnosti, sposobnosti rješavanja problema
- pluralizam, poštovanjerazličitosti i važnosti tolerancije
- briga o učenicima s poteškoćama u razvoju
- olakšavanje prijelaza iz nižih u više razrede osnovnog obrazovanja
Ključna područja razvoja u produženom boravku :
⦁ emotivni, kognitivni, socijalni i psihološkirazvoj
⦁ socijalizacija i komunikacija
⦁ razvoj komunikacijskih kompetencija
⦁ utemeljenje osnova matematičke, logičke i naučno-tehnološke pismenosti
⦁ kulturno-umjetničko područje razvoja
⦁ igra, sport i rekreacija
⦁ aktivnosti prema odabiru škole
Rad u produženom boravku treba da se odvija kroz realizaciju usmjerenih časova, neusmjerenih časova, samostalnog rada i pratećih aktivnosti, koje mogu biti dio neusmjerenih časova ili dio vannastavnih aktivnosti.
⦁ Samostalni rad -učenici se uključuju u samostalno učenje i izradu domaće zadaće, sve aktivnsoti prati učitelj-voditelj produženog boravka. Učitelj- voditelj produženog boravka realizira aktivnosti u učenju i rješavanju domaćih zadataka u skladu sa nastavnim planom i programom, sadržajima koje učenik usvaja u razredu koji pohađa u redovnoj nastavi. Učitelj-voditelj odjeljenja aktivnosti planira i realizira u skladu sa nastavnim programima i u saradnji sa učiteljem koji realizira nastavu u redovnom odjeljenju. U saradnji sa učiteljem iz redovne nastave, učitelj-voditelj produženog boravka planira i realizira sa učenikom i časove u okviru samostalnog rada, na kojima učenik treba usvojiti sadržaje u kojima ima prepreke i poteškoće. O napretku/zaostajanju učenika učitelj-voditelj produženog boravka je obavezan obavijestiti učitelja koji realizira nastavu u odjeljenju koje učenik redovno pohađa, roditelja tog učenika i o provedenim aktivnostima o dodatnom radu voditi pismenu zabilješku.
⦁ Neusmjereni čas – učenici predlažu i izabiraju aktivnosti,igre,zabavu,razonodu. Zadaća voditelja produženog boravka je da motiviše učenike i omogući im učešće u punom kapacitetu.
⦁ Usmjereni čas – učenici zadovoljavaju svoje interese i potrebe pod usmjerenim rukovodstvom učitelja-voditelje u sljedećim oblastima:
⦁ tjelesni odgoj
⦁ kulturno-umjetnički rad
⦁ likovno-tehnički rad
⦁ zabava
⦁ umjetničke i plesne aktivnosti
⦁ govorno i pismeno izražavanje
⦁ ekologija
⦁ Slobodne aktivnosti – organizovanje različitih igara,zabava, razonode. Ako učenici izlaze u školsko dvorište voditelj produženog boravka ih usmjerava na pozitivne aktivnosti:
⦁ da nauče prihvatit iporaz
⦁ da budu usmjereni ka prijateljskim odnosima
⦁ pozivanje na upotrebu kulturnih izraza u komunikaciji sa drugima
⦁ smanjenje agresivnosti, poticanje na samoorganizovanje i zajedničke igre
Ako djeca ostaju u učionici moguće su aktivnosti:
⦁ igra, razgovor, crtanje, slikanje
⦁ aktivnosti u kojima učestvuju svi
⦁ gledanje TV-a
⦁ usvajanje kulturnih načina ponašanja
Prateće aktivnosti koje se realizuju kao neusmjereni čas:
⦁ Mala škola velikih stvari
⦁ Olovka piše srcem
⦁ Pjevam, plešem, glumim
⦁ Šaram – stvaram
⦁ Igre bez granica
Ritmička sekcija – svi učenici koji pohađaju produženi boravak uključeni su u ritmičku sekciju u okviru koje učestvuju na svim manifestacijama i priredbama. Obilježavamo sve značajne datume i praznike.
Učenje kroz igru
Djeca su rođena da uče kroz igru. Za djecu igra nije samo zabavna aktivnost uz koju provode slobodno vrijeme. Učenje kroz igru je veoma važno.
Učenje kroz igru odvija se kada je zadovoljeno 5 kriterijuma:
1) Igra izaziva radost (iako ne znači da se tokom igre ne smiju pojaviti i negativne emocije),
2) Dijete pronalazi smisao u onome što radi (djeca pronalaze smisao u iskustvu povezujući ga sa nečim što već znaju),
3) Aktivnost uključuje aktivno razmišljanje (postoji neki problem koji je potrebno riješiti),
4) Aktivnost zahtjeva učestalo razmišljanje (važna je dinamika aktivnosti u kojima dijete mora učestalo da razmišlja i istražuje razvijaju fleksibilnost i kreativnost),
5) Aktivnost zahtjeva određeni stepen socijalne interakcije (pored osjećanja sigurnosti i razvijanja povjerenja, socijalne interakcije imaju pozitivan uticaj na razvoj empatije, saradnje i komunikacije kod djece).
Učenjem kroz igru razvija se širok spektar vještina u isto vrijeme.
Igra ima ključnu ulogu u usvajanju novih znanja i vještina potrebnih za kasnije snalaženje u različitim životnim situacijama. Ovdje se pod snalaženjem ne misli samo na rješavanje problema, već i na iskorištavanje prilika u cilju ličnog napretka.
Iako je za djecu učenje kroz igru prirodna aktivnost, ona mora u određenom stepenu biti podržana adekvatnim okruženjem. Učenje kroz igru može imati različite forme:
1) Slobodna igra koju samostalno vodi dijete
2) Igra uz podršku odraslog
3) Igra po jasnim instrukcijama
U produženom boravku učenje kroz igru organizujemo u okviru slobodnih aktivnosti.
Slobodne aktivnosti – organizovanje različitih igara,zabava, razonode. Ako učenici izlaze u školsko dvorište voditelj produženog boravka ih usmjerava na pozitivne aktivnosti:
⦁ da nauče prihvatit i poraz
⦁ da budu usmjereni ka prijateljskim odnosima
⦁ pozivanje na upotrebu kulturnih izraza u komunikaciji sa drugima
⦁ smanjenje agresivnosti, poticanje na samoorganizovanje i zajedničke igre
Ako djeca ostaju u učionici moguće su aktivnosti:
⦁ igra, razgovor, crtanje, slikanje
⦁ aktivnosti u kojima učestvuju svi
⦁ gledanje TV-a
⦁ usvajanje kulturnih načina ponašanja
Prateće aktivnosti koje se realizuju kao neusmjereni čas:
⦁ Mala škola velikih stvari
⦁ Olovka piše srcem
⦁ Pjevam, plešem, glumim
⦁ Šaram – stvaram
⦁ Igre bez granica